Szuperhős születik | Michael Chabon: Kavalier és Clay bámulatos kalandjai

Posted on 2019. december 25. szerda Szerző:

0


Bodó Viktória Booklány |

Michael Chabon könyve: karácsonyfa alá való csemege. Az idei, szerencsésen hosszú karácsonyi időszak éppen alkalmas arra, hogy elmerüljünk ebben az egyedi, hosszú mesében, ami legkésőbb a százötvenedik oldal körül elvarázsolja az olvasót. Még a szőrös szívű, hétpróbás kritikusokra is hatással lehet – ezt bizton állítja e sorok írója. Amint megértjük, miről is szólnak Kavalier és Clay bámulatos kalandjai, rögtön egyértelművé válik, hogy nagyon is megérdemelten kapta a Pulitzer-díjat 2001-ben. Kicsit különc, de nem azonnal letaglózó könyv, inkább olyasvalami, amiért meg kell küzdeni. De érdemes.

A regény két fiatal srác, Sammy Clay és Joe Kavalier meséje. Joe (Josef) a nácik által megszállt Prágából menekül a rokonaihoz a tengerentúlra, ahol unokatestvérével, Sammyvel közös vállalkozásba kezd. Képregényeket írnak és rajzolnak, megalkotják a maguk Hitler ellen harcoló hősét. A privát háború olyan sikeres, hogy országosan ismertté válnak, milliók követik az általuk megálmodott kalandokat, miközben ők maguk is próbálnak élni, túlélni a negyvenes-ötvenes években. Kicsit mindig kívülállóként próbálnak boldogulni egy korban, melyben a világ egyik fele a származása vagy szexuális orientációja miatt nemcsak megbélyegzi, de megpróbálja ellehetetleníteni vagy akár kiirtani a másik felét. Történetük a hétköznapi, álruhás hősöké, metaforája minden változásnak, amit egy-két hétköznapi ember indított el és egy olyan korban, amikor senki nem hitt bennük.

A Kavalier és Clay bámulatos kalandjai a szó szoros és átvitt értelmében is kontinenseken átívelő regény. Nagyon amerikai mese, hiszen a magja maga az amerikai álom: hogyan lehet a semmiből, szorgalommal és elhivatottsággal, egy jó ötlettel és némi tehetséggel sikeressé válni. Amerikai az is, hogy hősei a képregények felvirágzásánál, és a szuperhős-kultusz születésénél bábáskodnak, miközben maguk is megalkotják a maguk szuperhősét: a Szabadulóművészt. Az európai szál pedig itt jelenik meg nagyon hangsúlyosan: az egyik főszereplő a világháború borzalmai elől az Egyesült Államokba menekülő zsidó fiú. Végeredményben ő maga is szabadulóművész, aki bűvésztanoncként, végtelenül kalandos úton, de megszabadult Hitler Európájától, s családjában ugyan egyedüliként, de megmenekült. Mintha az egész korábbi élete, a korai bűvésztanulmányok is erre a nagy mutatványra, a nagy szökésre készítették volna föl.

Persze, mondhatnánk ezen a ponton, hogy megint egy sokadik zsidó történet gólemekről, kabbalai utalásokról és a holokauszt elől menekülésről. De közelítsünk máshonnan: érzékeny, de erős történet ez. Bájos, de gyakran szívszaggató regény, olvassuk, mégsem tunkolunk a világháború és a szenvedés poklában: az végig csak a háttér, a függöny mögött van jelen. Európa a gyökér, amiből ennek az ízig-vérig amerikai sikertörténetnek a fája szárba szökken. Van ezen a fán halál, identitáskeresés, sok-sok ostoba döntés a maga következményeivel, de akkor is tele van virággal: a barátság, a szeretet, a fantázia virágaival. Persze, ez a fa erős, mint minden kamasz és fiatal felnőtt hite önmagában, a világ megváltoztathatóságában, és abban, hogy képes maradandót alkotni. Létrehozni valamit, ami építi a világot, ami jelent valamit, aminek súlya van, még akkor is, ha ezek „csak” szuperhősös képregények, azaz mesék. Egy ponton az életben valamennyien rájövünk, hogy az ilyen mesék a legfontosabbak. Ezek viszik előre a világot.





Az írás teljes terjedelem­ben elolvasható a Booklány szereti… oldalon

*A 21. Század Kiadó oldalán közölt könyvrészlet

Michael Chabon

Michael Chabon: Kavalier és Clay bámulatos kalandjai I‑II. kötet
Fordította: Soproni András
21. Század Kiadó, Budapest, 2019
848 oldal, teljes bolti ár 5990 Ft,
kedvezményes webshop ár a kiadónál 4492 Ft,
ISBN 978 615 595 5747

* * * * * *

A könyv kiadói fülszövege

New York City, 1939. Joe Kavalier, az ifjú szabadulóművész és bűvészpalánta megérkezik a városba unokatestvéréhez, Sammy Clayhez. Szinte egész Európa Hitler árnyékában él, míg Amerikában ez a képregényfüzetek aranykora. Sammy pénzügyi lehetőséget lát az egyre növekvő keresletben, Joe személyében pedig ideális partnerre talál: egyikük a sztorit találja ki, másikuk a figurák megrajzolásában jeleskedik.
A két tizenéves beveszi Manhattant, teremtményükkel, a Szabadulóművésszel a képregények lapjain veszik fel a harcot a fasizmussal. Sammy és Joe fényes karriert futnak be, fordulatos történetük kontinenseken, évtizedeken ível át.