Avantgárd művészet Közép-Európában | Törésvonalak – Modern Magyar Képtár, Pécs

Posted on 2019. december 15. vasárnap Szerző:

0


Emil Filla: Cigarettázó férfi (1913, részlet)

Xénia |

Törésvonalak – Avantgárd művészet Közép-Euró­pában címmel kiállítás nyílt a pécsi Modern Magyar Képtárban. A tizenkét tematikus egységből álló tárlat a modern művészet és az avantgárd közép-európai fejlődésének 1908 és 1928 közé eső, drámai változásokkal teli időszakát igyekszik meg­ragadni táblaképek, szobrok, grafikák, tipo­gráfiák, folyóiratok, film-forgató­­könyvek, foto­gráfiai kísér­letek és más műtárgyak segítségével.

Az Olmützi Művészeti Múzeum (Olomouc, Csehország) által kezdeményezett Years of Disarray / Törésvonalak című kiállítás egyrészt az Európai Kulturális Örökség Éve programsorozathoz járult hozzá 2018-ban, másrészt a kontinens történelmében mérföldkőnek számító 1918-as évnek állít emléket, amely az első világháború be­fe­je­ződését és az Osztrák–Magyar Monarchia felbomlását, valamint az utódállamok formálódásának kezdetét is jelzi. A kiállítás az utódállamok történetének első évtizedében zajló művészeti fejlődést és azt a feszültséggel teli atmoszférát mutatja be, amely az egykori Osztrák–Magyar Monarchia művészeti központjait a világháborút megelőző időszakban is jellemezte.

Sava Šumanovič: Festő a műteremben (1921)

A több mint 150 kiállított műtárgyat 24 hazai és nemzetközi gyűjtemény kölcsönzi a kiállításra, köztük a helyszínt adó Janus Pannonius Múzeum is több mint 30 alkotással képviselteti magát. Az alkotók névsora Kassák Lajostól Kernstok Károlyon át Márffy Ödönig, Moholy-Nagy Lászlóig, illetve Tihanyi Lajosig, Uitz Béláig és Bortnyik Sándorig terjed. A pécsi Bauhäuslerek közül Forbát Alfréd, Molnár Farkas és Weininger Andor művei kerültek be a válogatásba. A tárlat ízelítőt ad a kelet-közép-európai avantgárd kiemelkedő alakjainak – többek között Bohumil Kubišta, Josef Čapek, Otto Gutfreund, Marcel Janco, Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Ljubomir Micić, Avgust Černigoj – munkásságából is.

A tizenkét tematikus egységből álló tárlat a kortárs művészet átalakulását kíséri végig a táblaképtől a szobrászaton, grafikán, tipográfián, film-forgatókönyveken és fotográfiai kísérleteken át a folyóiratokig (pl. Ma, Dokumentum, Munka, Zenit, Contimporanul, Blok) és időszakos kiadványokig.

Bortnyik Sándor: Vörös mozdony (1918)

A kiállítás tizenkét tematikus fókusza az Osztrák–Magyar Monarchia különböző területeiről, az utódállamokként létrejövő Csehszlovákiából, Magyarországról, Lengyelországból, Romániából és a Szerb-Horvát-Szlovén Királyságból (a későbbi Jugoszláviából) származó művészeket kapcsolja össze, csoporthoz, irányzatokhoz való tartozásukra, illetve származásukra és állampolgárságukra való tekintet nélkül.





A mostani kiállítás nemzetközi programként valósul meg, az Olmützi Művészeti Múzeum szakmai profiljának megfelelően, amelynek homlokterében a közép-európai művészet áll. A kiállítás regionális változatai Lengyelországban, Szlovákiában és Magyarországon is megrendezésre kerültek, illetve kerülnek. A projekthez kapcsolódóan a cseh Arbor Vitae kiadó gondozásában átfogó tanulmánykötet is napvilágot lát.

Modern Magyar Képtár
(Pécs, Papnövelde u. 5.)
A tárlat 2020. március 31-éig tekinthető meg (kedd–vasárnap, 10–18 óráig).